Ryggbesvär

Under gårdagen accelererade ryggsmärtor i den övre högra delen snabbt till inskränkt rörelsefrihet. Har sällan haft ont i ryggen så dessa smärtor var en nyhet. Efter en timme i ryggläge vid hemkomst var det stort sätt lögn att komma upp. Som tur var har jag Citodon sparat sedan min korsbandsoperation för drygt två år sedan. Dessa tabletter lindrade. L. sa att det jag hade var ett klassiskt ryggskott.
Problem på morgonen då Ju. fick hjälpa till med skorna. Det värsta väntade dock: Att skrapa bil och krångla sig in i densamma. Tråkigt nog hade dörren frusit igen och med mina begränsade krafter var det marigt att öppna. Jag fick lägga ner det projektet. En smula olyckligt därför att torsdag är "städdag" på gatan. Böter väntar ikväll! Hann dock i tid till jobbet via tunnelbana och buss.

Under gårdagens planeringsdag diskuterade vi julklappar. Mina manliga kollegor J. och C. hade båda fått böcker med Italien som gemensam nämnare. J. Göran Häggs bok om Mussolini och C. maffiaboken av Saviano. Båda herrarna är stora Italienvänner och mer än måttligt intresserade av italiensk fotboll. Böckerna födde frågor om nationalism, svaga stater och svårigheten att komparera Italien med något annat land i dessa frågor. Exempelvis bestod "Italien" och "Tyskland" båda av  småstater under mitten av 1800-talet. Varför framstår Tyskland som betydligt starkare som stat även efter DDR:s inträde? Varför är italienaren i gemen betydligt mer intresserade av sitt favoritklubblag än "Gli Azurri? Vi enades om att språket är en viktig enhetsfaktor. Nord-syd perpektivet är också väldigt talande i Italien.

Ryggen känns hyfsad efter ett par tabletter. Har inte minne av något utlösande. Skrapade två bilar i tisdags. Under mellantiden var det träning med knäböj, bänk och chins. Tunga lyft parat med ovanliga rörelser kanske gav grogrund åt en överansträngning.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0