Nisse Hellberg

Tjackade Nisses senaste soloplatta idag. Väntade över ett år på ett billigare pris. Hans förra var ok men det är ju ingen hemlighet att jag rankar Nisses tillfälligt? nedlagda band Wilmer X som Sveriges bästa, kanske genom tiderna. Solo kör han någon sorts rockabilly. Det är i alla fall ståbas med. Det verkar var en bra platta. Saknar dock de explosiva powerpoplåtarna. Passar säkerligen inte i konceptet. "En doft av läder" som handlar om en stundande vår med fotboll är enkel men primitiv och riktigt bra.
Såg Nisse på Gotland sommaren 2007. Han körde inga Wilmer-låtar förutom "MS Collinda" som endast finns på boxen "Arkiv X".
I övrigt tror jag att jag har det mesta med Wilmer X.

Ranking Wilmerplattor:

1. Djungelliv
2. Under hot
3. Hallå världen
3. Silver

De två första är från -83 och -84. Hallå världen från 1995 och Silver från början av 2000.

Låtar just nu:

1. Vem är den flickan
2. Missisippi flyter fram
3. Simma till Amerika

I bilen kör jag Alkaline Trios förra platta. Alltså inte den fantastislka "Agony and Irony" från 2008. Den verkar bra men inte i klass med det sistnämnda verket.
Givetvis tycker "de gamla" fansen att de sålt sig med en mer "kommersiell produktion".  Musiken kallas tydligen emo. Inte vdet jag men för mig låter det som klassisk power/punkpop med schyssta arr. Möjligen kan de uppfattas som lätt pompösa.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0